2012-2013 Αγώνες, Μαθηματική Εταιρεία, Διακρίσεις Μαθητών

Εκπαιδευτήρια Αθηνά, Γυμνάσιο Λύκειο, Ιδιωτικά σχολεία, Τρίκαλα

Ασημένιο μετάλλιο στη Νικολέτα Αναγνώστου

Η μαθήτρια της Β΄ Λυκείου Νικολέτα Αναγνώστου, με λαμπρή πορεία στους μαθηματικούς διαγωνισμούς, κατέκτησε το ασημένιο μετάλλιο στην 30η Ελληνική Μαθηματική Ολυμπιάδα «Αρχιμήδης». Η επιτυχία της αυτή την κατατάσσει ως α΄ αναπληρωματικό μέλος στην Εθνική Μαθηματική Ομάδα που θα συμμετάσχει στην 54η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα.

Όλοι μας τη συγχαίρουμε και τις ευχόμαστε κι άλλες πολλές μαθηματικές επιτυχίες.

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΙ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Το «αγωνίζεσθαι», το «διαγωνίζεσθαι» και το «ευ αγωνίζεσθαι»

Το «αγωνίζεσθαι» είναι χαρακτηριστικό της ανθρώπινης φύσης και ζωής με στόχο την επιβίωση και τη πρόοδο. Το «διαγωνίζεσθαι» αποσκοπεί στη διάκριση και την προκοπή μέσα από διαγωνιστικές διαδικασίες με «ισοδύναμους» αντιπάλους. Τέλος, το «ευ αγωνίζεσθαι» προβάλλει το ήθος του διαγωνιζόμενου στην προσπάθειά του για κατάκτηση ενός στόχου.

Οι μαθηματικοί διαγωνισμοί αποσκοπούν και εμπεριέχουν και τις τρεις προηγούμενες αξίες. Ξεκινούν σαν ένας αγώνας με συγκεκριμένο στόχο, υπάρχουν οι «ισοδύναμοι» αντίπαλοι που αναδεικνύουν το στόχο αλλά και δίνουν αξία στην όλη διαδικασία και καταλήγουν στην καλλιέργεια του ήθους των διαγωνιζομένων.

Ο διαγωνιζόμενος δεν αποβλέπει απλώς στην κατάκτηση μιας θέσης ή ενός μεταλλίου. Αυτοεπιβεβαιώνεται, αποκτά αυτοπεποίθηση, καλλιεργεί την ευγενή άμιλλα ,αυξάνει τις γνώσεις του, μαθαίνει να υπολογίζει και να σέβεται τον αντίπαλο, διδάσκεται μέσα από τη νίκη την ταπεινότητα αλλά και μέσα από την ήττα αποκτά αντοχές και επιμονή.

Όλα αυτά καλλιεργούν την κοινωνικότητα, χτίζοντας έναν υπεύθυνο και ώριμο χαρακτήρα, ικανό να αντεπεξέλθει στις δύσκολες απαιτήσεις των καιρών, όπου όλοι και όλα δοκιμάζονται και αξιολογούνται κάθε τι χωρίς υλικό αντίκρισμα απορρίπτεται.

Οι μαθηματικοί διαγωνισμοί δεν έχουν υλικό αντίκρισμα, μόνο ηθικό και ψυχοπνευματικό. Γι αυτό και είναι κατά την άποψή μου η ανώτερη μορφή του «ευ αγωνίζεσθαι». Γίνονται μόνο από γνήσιο μεράκι και δίψα για γνώση. Και αυτή είναι η μεγάλη τους αξία.

Νικολέτα Αναγνώστου
Μαθήτρια της Β΄ Λυκείου

Η ιστορία των μαθηματικών διαγωνισμών και οι φάσεις τους

Οι μαθηματικοί διαγωνισμοί αποτελούν εδώ και χρόνια, ένα πεδίο, στο οποίο οι μαθητές που διαθέτουν κάποιο ιδιαίτερο ταλέντο στα μαθηματικά, μπορούν να το αναπτύξουν και να ασχοληθούν αρκετά παραπάνω από αυτά που συνήθως απαιτεί το σχολικό πρόγραμμα. Από το 1959, έτος διεξαγωγής της πρώτης Διεθνούς Μαθηματικής Ολυμπιάδας (Δ.Μ.Ο.), όλο και περισσότερες χώρες συμμετέχουν σε αυτό το θεσμό ,καθώς επίσης λαμβάνουν χώρα παγκοσμίως και άλλοι μαθηματικοί διαγωνισμοί, τοπικοί και διεθνείς .Από το 1975 συμμετέχει και η Ελλάδα ,με την Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία( Ε.Μ.Ε.) να διοργανώνει κάθε χρόνο πανελλήνιους διαγωνισμούς για την ανάδειξη των καλύτερων μαθητών, αλλά για να δοθεί η αφορμή και το κίνητρο να ασχοληθούν με τα μαθηματικά εκείνοι που τα βλέπουν όχι απλά σαν ένα μάθημα ή μία επιστήμη, αλλά πάνω από όλα σαν μια ευχάριστη ενασχόληση.

Οι Μαθηματικοί Διαγωνισμοί στην Ελλάδα διεξάγονται σε τρεις φάσεις: Ο «Θαλής» είναι η πρώτη φάση και οι επιτυχόντες διαγωνίζονται στην επόμενη φάση, τον «Ευκλείδη». Όσοι επιτύχουν, διαγωνίζονται στην τρίτη και τελευταία φάση, τον «Αρχιμήδη». Οι επιτυχόντες του «Αρχιμήδη» θα διαγωνιστούν σε προκριματικό, από όπου θα προκύψει η εξαμελής εθνική ομάδα που θα εκπροσωπήσει τη χώρα μας στους διεθνείς διαγωνισμούς σε επίπεδο βαλκανικό και παγκόσμιο. Σημειωτέον ότι οι εξαμελείς εθνικές ομάδες είναι δύο, μία για το γυμνάσιο και μία για το λύκειο.

Η Ε.Μ.Ε. εκδίδει σε ετήσια βάση τρία περιοδικά για τις τρείς βαθμίδες εκπαίδευσης. Για τους μαθητές λυκείου εκδίδει τον Ευκλείδη Β’, για τους μαθητές γυμνασίου τον Ευκλείδη Α΄ και για τους μαθητές δημοτικού τον Μικρό Ευκλείδη. Κυκλοφορούν ετησίως τέσσερα τεύχη για κάθε κατηγορία. Αυτά τα περιοδικά έχουν αναβαθμίσει τις μαθηματικές γνώσεις, όχι μόνο των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών πανελληνίως και αξίζουν συγχαρητήρια στην Ε.Μ.Ε. γι αυτή της την προσπάθεια.

Οι περισσότεροι από τους μαθητές που διακρίθηκαν σε κάποιο διαγωνισμό ,ακόμα κι αν στη συνέχεια δεν έγιναν μαθηματικοί, ή ακόμα κι αν δε σπούδασαν κάποια από τις θετικές επιστήμες, συνέχισαν να ασχολούνται με τα μαθηματικά, όταν τους δινόταν η ευκαιρία.

Ανεξάρτητα, όμως , από το αν πετύχει κάποιος μαθητής τη διάκριση στους διαγωνισμούς, νομίζω ότι τα οφέλη που αποκομίζει και η ικανοποίηση που νιώθει είναι τόση, που αξίζει τον κόπο.

Θοδωρής Αναγνώστου
Μαθητής της Β΄ Λυκείου

Φωτογραφίες

facebook contact